2 konijnen of 2 cavia's?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door kim24, 19 sep 2007.

1. kim24

Lid geworden:
    15 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo allemaal! vorige week is mijn konijn bonnie overleden (rustig ingeslapen gelukkig...). Nu is het zo dat ik dit beestje opgevangen had aangezien het zwaar verwaarloosd werd. kleinigheidje: ik heb geen idee of het nu een vrouwtje of een mannetje was. in ieder geval was ie superlief en totaal niet agressief, wat opviel was wel dat ik af en toe plukken vacht in het hooi vond en dat haalde ik er dan altijd weer uit dus misschien herkent iemand dit als een bepaald kenmerk voor een vrouwtje of mannetje? Maar nu het volgende: ik wil graag weer wat nieuws kopen en dan wel 2 tegelijk wel zo gezellig! wat zal ik doen of 2 konijntjes (ik wil wel graag hangoren) of 2 cavia's? en dan het volgende hoe moet ik combineren? vrouwtjes of mannetjes(gecastereerd) want wil geen baby's! of vrouwtje en gecastereerd mannetje? ik heb echt geen flauw idee... wie kan mij goed adviseren? alvast bedankt!

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Van beiden is geholpen man + vrouw de makkelijkste combinatie. Vrouw + vrouw kan bij cavia's makkelijker dan bij konijnen. Man + man is bij cavia's even afwachten of het klikt (daarom raad ik castreren aan), bij konijnen kan dit slechts zeer zelden (zou ik echt niet proberen, ook niet bij geholpen mannen).

Het karakter van konijnen en cavia's is heel verschillend, dus voor je de keus maakt: wat zoek je in je aanstaande beestjes? :smiley:

3. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je van een cavia twee broertjes neemt, gaat het 9 van de 10 keer wel goed. Maar zoals Plumeau al zegt, wat wil je van de beestjes?? Ze zijn totaal verschillend!

4. kim24

Lid geworden:
    15 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind ze allebei leuk zowel cavia's en konijnen (mijn zusje heeft eigenlijk altijd een cavia gehad en ik altijd 1 konijn). Nu snap ik helemaal dat het sneu is voor zo'n beestje om alleen te zijn en om die reden wil ik er 2. Ik verwacht van de beestjes dat ze aaibaar zijn (op schoot willen en lekker geaaid worden) Ook mogen ze bij mij iedere dag los in huis (zeker 4 uurtjes per dag is geen probleem) en met mooi weer kunnen ze ook de tuin in (deze is zeer goed omheid en ik ga er dan lekker bij zitten op een tuinstoel). Ik wil voor de 2 beestjes een kooi kopen met 2 verdiepingen zodat ze genoeg ruimte hebben. Ik zou het ook leuk vinden als ze met elkaar kunnen spelen etc. want ik ben meestal 's ochtends de deur uit van 8 tot 's middags 3 uur, dus ze moeten ook best goed alleen kunnen bliiven( maar ik denk dat dat geen probleem is bij zowel cavia's als konijnen). Is het zo een beetje duidelijker wat ik wil van de beestjes?Wat denken jullie wat voor mij de beste keus zal zijn?

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja zoals jij het omschrijft lijkt het me dat ze allebei wel bij je passen.
    Lekkere hulp of niet dan! :grinning:

Ik denk dat je dan meer gevoelsmatig moet kijken. Misschien kun je naar een opvang gaan en misschien dat er dan vanzelf een caviastelletje of een konijnenstelletje jou aanspreekt?
    Het voordeel van een opvang is dat je dieren een tweede kans geeft, maar dat vaak de mannen ook al geholpen zijn. :wink:

Konijnen hebben duidelijk wel meer ruimte nodig dan cavia's (ook in de hoogte meer ruimte). Dus misschien is dat voor jou ook een punt om te overwegen? Hoeveel ruimte wil je aan ze besteden en zou dat ook genoeg ruimte zijn voor konijnen, of is het meer geschikt voor cavia's?

6. Athene

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef mijn voorkeur aan cavia's. Ik heb niets tegen konijnen maar ik kan gewoon niet uitleggen waarom :smile:

7. kim24

Lid geworden:
    15 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb vandaag een super grote kooi gekocht van 1.20 lang en flink hoog. De bak is van kunststof en helemaal rondom tralies met een poortje naar buiten en bovenop laat maar zeggen een luik dat je open kunt zetten. ik heb erover nagedacht en ik denk dat ik toch maar voor 2 hangoorkonijntjes gaen wel een vrouwtje en een gecastereerd mannetje..Morgen wilde ik eens gaan rondkijken. Wat vinden jullie van een kinderboerderij? Ik ga sowieso langs de dierenambulance hier in Nijmegen daar vangen ze alles op (want volgens mij zit er hier geen echte konijnenopvang). Dierenwinkel begin ik absoluut niet aan ik weet niet waarom maar krijg altijd een akelig gevoel als ik die beestjes met z'n vijfen in een kooitje zie zitten....Hebben jullie verder nog tips? Misschien een eventuele fokker?Alvast bedankt weer allemaal!

8. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat leuk dat je toch voor konijn wil gaan!

Misschien kun je in de volgende link kijken voor opvangcetra's voor konijnen. Wie weet zit er wel één bij jou in de buurt. :wink:

Het hok dat je hebt klinkt goed. Ik denk dat ze daar ook best met z'n tweeën in kunnen zitten zolang ze genoeg mogen loslopen. :wink:

9. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Leuk dat je konijntjes gaat nemen! Het asiel of een opvang langs is zeker aan te raden, want daar zitten een heleboel schatjes te wachten op een nieuw thuis.
    Ga je de konijntjes buiten of binnen houden?

10. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn cavia's wonen twee aan twee: twee vrouwtjes en een geholpen mannetje plus vrouwtje. Ons konijn is gehlpen, maar woont alleen. Ik had thuis drie zusjes bij elkaar in een groot hok plus mega ren wonen. Dat ging redelijk goed. Ik heb geen ervaringen met gecastreerd rammetje + voedster, wel met hangoren. Ons konijn is een hangoordwerg en zeer zachtaardig. Succes met het vinden van nieuwe huisgenootjes!

Mirjam

11. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Twee konijnen is mannetje en vrouwtje de beste combinatie denk ik ja. (Wij hebben gecastreerd mannetje én gecastreerd vrouwtje, want het vrouwtje was nogal dominant..)
    We hebben ook twee cavia's. Twee mannetjes. Beiden niet gecastreerd en het gaat prima samen.

12. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Heel leuk is dat je konijntjes neemt
    Zijn erg leuke diertjes en hoe jij het omschrijft zal het een paradijs voor hen zijn !
    Veel plezier ermee !
    Een gecastreerd mannetje en een vrouwtje is de ideale combinatie
    Oja, hoe jij het omschreef van je konijn denk ik dat het een vrouwtje was .aangezien zij haren uitplukken
    Succes

13. lauratjuh222

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    een dwerkonijntje en een cavia gaat ook errug goed. maar ik zou dan wel 2 vvrouwtjes nemen (weet je teminste 100% zeker dat je geen kleintjes krijgt:stuck_out_tongue_winking_eye:)

14. De Lieverdjes

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Een dwergkonijne en cavia kunne samen geen kleintjes krijgen hoor!
    Er zijn een pak nadelen aan een konijn en cavia samen, het kan goed gaan maar het gaat ook heel veel fout!

15. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Da's dus volslagen onzin :wink: , een konijn en een cavia kunnen NOOIT samen kleintjes krijgen. Dus het geslacht van de diertjes maakt niks uit.

Maar los daarvan zou ik geen konijn + cavia nemen, maar gewoon 2 konijnen of 2 cavia's. Konijnen en cavia's zijn verschillende diersoorten met een verschillend voedingspatroon, en ze communiceren op een verschillende manier. Een konijn heeft meer aan een konijnenvriendje en een cavia meer aan een caviavriendje. Konijn + caaf kán goedgaan, maar het kan ook foutgaan (konijn is veel sterker en kan -ook per ongeluk- een cavia flink verwonden). En zelfs als het goedgaat hebben ze er zekf niet veel aan omdat ze niet goed kunnen 'praten' omdat ze een heel andere 'taal' spreken.

Laden...

Deel Deze Pagina