“Wat we met Rodney deden.” Waargebeurd verhaal. Schokkend!!

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door DeNatuur.NL, 17 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij was een grote, slungelige herdershond die onder de vlooien zat. Eén oor stond recht omhoog, zoals dat bij herdershonden vaak het geval is, en het andere zwaaide altijd heen en weer als hij rende. Zijn hoofd en poten waren te groot voor z’n magere maar gespierde lijf. Een onfrisse, muffe geur vergezelde hem. Kortom, hij zag er niet uit – de zoveelste hond die de wereld moest trotseren zonder baasje.

~ Peter M. Henricksen ~

Ik zat in m’n derde jaar dierengeneeskunde. Rodney kwam van het plaatselijke asiel. Ik en drie andere studenten zouden Rodney gebruiken voor ons practicum. Hij was altijd blij om ons te zien en sprong tegen de muren van z’n kleine, stalen kooi.

Rodney had niet echt een goed leven, dus met een liefkozend klopje op z’n achterste en een wandelingetje rond de campus was z’n dag al goed.

Het eerste wat we deden, was hem castreren, een schijnbaar onschuldig project. We hadden echter een uur nodig om deze normaal 20-minuten durende ingreep af te handelen, en een hoge dosis verdovingsmiddelen deed hem meer dan 36 uur inslapen. Nadien kwam hij gauw terug op krachten en voelde hij zich weer goed.

Twee weken later moesten we zijn onderbuik verkennen. We sneden hem open, bestudeerden zijn organen en naaiden hem weer dicht.

Dit was de eerste grote operatie voor elk van ons, en door een gebrek aan toezicht hadden we hem onzorgvuldig dichtgenaaid. Tegen de volgende ochtend was z’n incisie opengescheurd en zat hij op z’n dunne darm. We naaiden hem vlug terug dicht en hij overleefde het. Maar het duurde meer dan een week voor hij terug kon gaan wandelen.

Hij kwispelstaartte nog steeds wanneer we toekwamen en hij groette ons met al z’n enthousiasme.

De week nadien, toen hij opnieuw onder verdoving was, braken we zijn been en herstelden we het met een stalen pin. Nadien leek Rodney voortdurend pijn te hebben. Z’n temperatuur steeg en hij herstelde niet zoals vroeger. Z’n veerkracht was weg en ondanks een behandeling met antibiotica, herstelde hij nooit volledig.

Hij kon niet langer gaan wandelen en hij kwispelde nog amper met zijn staart als hij ons zag. Z’n bruine ogen hadden hun glans verloren. Het been waaraan hij geopereerd was, bleef stijf en opgezwollen.

Het academiejaar liep naar z’n einde en Rodneys dagen waren geteld. Op een namiddag lieten we hem inslapen. Terwijl het leven wegliep uit z’n lichaam en z’n ogen hun focus verloren, begon m’n houding ten opzichte van dierproeven te veranderen.

Ik ben een wetenschapper die grootgebracht is volgens de wetenschappelijke methode… Maar na 15 jaar dierenarts te zijn geweest, geloof ik nu dat er morele en ethische overwegingen zijn die de voordelen van dierproeven overstijgen.

Omdat we nu eenmaal de meest machtige diersoort ter wereld zijn, beschikken wij mensen over het vermogen – maar niet het recht – om andere zogenaamd lagere diersoorten te gebruiken. Maar het doel heiligt de middelen niet.

Vertaald uit: What we did to Rodney" A True Story

http://www.biteback.be/library/detail_a ... artid=2689

2. beany21

Lid geworden:
    25 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    o wat is dit erg zeg. ik zou het niet eens kunnen. doe dit soort dingen dan eerst met een dood dier. ofzo. de mensen die dit doen. ik snap het niet :'(

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vreselijk, maar helaas wel de waarheid! :pensive:

4. RIKE

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben halverwege het verhaal gestopt met lezen, zit hier weeral bijna te bleiten achter mn pc, al die horrorverhalen, ik kan daar echt gewoon niet tegen! Het gebeurd elke dag opnieuw, met zo veel onschuldige dieren, met een vertrouwen in de mens, en die telkens opnieuw zo wordt geschonden... Hoe dat toch allemaal mag en kan, ik versta het niet! Mijn dag is er weeral aan, ik ga nu voortdurend aan Rodney moeten denken! De mens kan toch zo slecht en ongevoelig zijn! Erger nog of het wildste dier.

5. Irene82

Lid geworden:
    2 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dit serieus de waarheid? Ik vind het zeer moeilijk te geloven :confused:

6. N-Joy

N-Joy Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    gatver damme !! :pensive:

ik heb het ook maar half gelezen, het zal wss alleen maar erger geworden zijn ..

7. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    vreselijk

dat een mens dat een dier kan aandoen

8. beany21

Lid geworden:
    25 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    en dat terwijl zo'n beesie altijd maar blijft kwispelen ondanks wat hem word aangedaan. ik snap het niet

9. mildred

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ohh wat verschrikkelijk! :cry:

10. beany21

Lid geworden:
    25 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    stel je eens voor een hond in de steek gelaten. in deze wereld. en dan zo worden mishandeld ik ben tegen dierenproeven. ik bedoel ze doen dit soort dingen toch ook niet bij mensen. zoals die botbreuk ook al hadden ze het wel goed hersteld hij had na de verdoving er wel vette last van gehad. ik vind dit echt niet normaal.
    dierenproeven zouden verboden moeten worden. doe het lekker met dode dieren. artsen leren het meeste ook van overleden mensen die hun lichaam ervoor ter beschikking stellen

11. ziralioness

ziralioness Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is stomweg walgelijk... :imp:

12. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien een kleine tip:
    Een waarschuwing bovenaan het bericht, het is namelijk erg schokkend.

13. Juut13

Lid geworden:
    10 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wow, wat verschrikkelijk :flushed: !!

14. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    dat wilde ik ook juist gaan zeggen!
    Alex, wil je de volgende keer waarschuwen s.v.p.?

15. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik vindt het nogal een vreemd verhaal eigenlijk, voor zover ik weet oefenen studenten op kadavers en leren het echte praktijkwerk via stage onder toeziend oog van een echte dierenarts.
    De hond op de foto is ook een andere hond aangezien bij de hond op de foto beide oren hangen.

Ik heb zelf het idee dat het hier om een hoax gaat om dierproeven in kwaad daglicht te zetten (wat ik overigens geen probleem vind aangezien ik dit soort dierproeven afkeur)

Er staat ook opde oorspronkelijke site waar het verhaal vandaan komt.

The following stories are very sad, but, unfortunately, absolutely true, and only a few examples of the cruelty of medical animal experimentation. I do not, personally, know the authors of these stories; but, I feel that they would want me to share this with others who care. If I am infringing upon anyone's copyright, please just let me know; and, I will remove this page at once.

The following is a true story, told to a friend of a friend.

Verhalen dus die van mond naar mond gaan, net als de kat in de magnetron die ontplofte, wat ook niet waar was.

16. RIKE

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Was dat over die bonsai kittens geen waar? ik heb daar ook ooit een mail overgekregen maar na het lezen ben ik niet gaan kijken naar de beelden, toch ben ik er daaaagenlang mottig van geweest. Zeg me nu, was dat een mismaakte grap? Maar toch liever een mismaakte grap dan dat julie nu zeggen dat het echt was! Dan zal het me lukken om die verschrikkelijk misselijk makende gedachte van die poezen in die bokalen hopelijk te vergeten, zelf al zag ik niets!

17. RIKE

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik wist ook niet hoe het zou kunnen maar ok, ben héééél blij dat ik die gedachten nu uit mn hoofd ga kunnen zetten! bedankt

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina