Hoi,
Jullie hebben de pup pas een week, een hond die herplaats is, heeft zowie zo wat langer de tijd nodig om zijn eigen veilig en vertrouwd te voelen, maar denk dat je dat ook wel weet, aangezien jullie al vaker herplaatsbare honden hebben gehad. Dat de pup nog niet zindelijk is, kan verschillende reden hebben: Hij is pas bij jullie, dus weet nog niet waar hij aan toe is, de hond heeft nooit geleerd om zindelijk te worden, te veel in een kennel gezetten te hebben, al meerdere baasjes gehad te hebben, bedoel jullie kunnen wel baasje nummer 4 zijn, de pup is te gestrest, en ik kan zo nog wel meerdere dingen op noemen.
Je zult opnieuw zindelijkheidstraining moeten gaan doen, en de hond als hij buiten zijn behoefte gedaan heeft belonen met lekkers, en neem echt iets wat hij lekker vind.
Je zegt dat de pup het niet langer dan 2 uur op kan houden, dus je hebt een begint punt, namelijk, begin de pup om de 2 uur uit te laten.
Dat de pup alles onder poept en plast, wijst er op dat de pup gestrest is. Ik zal er een paar op noemen, denk dat je sommige wel herkend:
Rusteloosheid, heen en weer lopen, nervositeit, zich schudden, krabben, niezen, hijgen,
Niet eten/drinken of juist te veel eten/drinken; schrokken ,
Storingen maag-darmstelsel, braken; diarree; poepen; winden laten; anaalklieren legen,
Urineren,
Overdreven geluid maken, kwijlen, schuimbekken, druppende neus,
Verhoogde spiertonus; Gespannen spieren,
Zoekt veel of juist weinig lichamelijk contact,
Krabben en graven,
Veranderingen in de oogkleur (lichter), bloed doorlopen ogen (high stress); wijd open gesperde ogen, flikkerende blik (ongecoördineerde oogbewegingen); veel oogwit laten zien,
Maskergelaat (strak, stijf, gespannenheid).
Alle kalmerende signalen:, weg draaien van de kop, weg draaien van het lichaam,tongelen(snel met de tong op en neer de lip of neus likken), geeuwen.
Er zijn er nog veel meer, maar ik denk dat je hier al wat van herkend.
Dat de pup al problemen heeft als jullie naar boven gaan, komt nog omdat hij niet vertrouwd is bij jullie, de stress, en daarbij heeft hij verlatingsangst. Ik hoop eigenlijk dat jullie nog vakantie krijgen, want verlatingsangst gaat heel veel tijd in zitten, om dat om te buigen naar ander gedrag.
Dat hij uitbreekt uit de bench, komt omdat hij het niet gewend is, of hij heeft een nare ervaring met opgesloten te zitten.
Ik weet niet of dat meer weet van zijn achtergrond, hoe hij die 7 maanden behandeld is.
Je zult de pup aan moeten leren dat de bench helemaal niet erg is, en dat doe je door steeds er wat lekkers in te leggen,leg het er in het begin niet te ver erin, maar voor aan.
Is de pup te bang om naar de bench te gaan, leg er dan een spoor van lekkers er na toe, maar stop voor de bench, als dat goed gaat, kun je het steeds verder in de bench gaan leggen. neem de tijd hier voor,doe het rustig aan, anders kun je weer van voren af aan beginnen oefen dat een paar keer per dag,paar dagen lang, net zolang totdat de pup er al zelf in gaat. Ga er dan ook zijn speeltjes en of een bot in leggen, zodat het voor hem een vertrouwde plek word.
Als de pup dan aan zijn bench gewend is, kun je hem er ook in gaan sturen, als dat goed gaat, kun je weer een stapje verder, namelijk, de pup in de bench sturen, deurtje dicht, pup lekkers geven, en gelijk deurtje weer open. Oefen dit ook een paar keer per dag, paar dagen lang.
Daarna kun je dat langzaam aan uit gaan breiden, pup in de bench deurtje dicht,een stap of paar stapjes (licht eraan hoe je pup het doet) achterruit lopen, lekkers geven, en deurtje weer open. zo ga je dat steeds verder uitbreiden van secondens, naar minuten.
Je snapt dat hier veel tijd in gaat zitten, en ga dus ook niet te snel naar de volgende stap, ga pas verder als het goed erin zit. Heel belangrijk, de pup geef je alleen lekkers als hij stil is! al is dat maar 1 sec.. Vandaar dat je in het begin deurtje dicht en weer open moet doen, en dat langzaam uitbreid, zo leer je hem stil te zijn.
Gaat het een keertje mis, dan is dat niet erg, betekend wel dat je te snel bent gegaan.
Als het allemaal goed verloopt, dan kun je de pup op den duur ook een kong geven, dan is hij even bezig, en kun je wat langer weg blijven. gebruik niet gelijk een kong, want anders kan hij later, (als hij het stil zijn niet goed heeft aangeleerd), weer gaan huilen als de kong leeg is.
Ik denk ook eerlijk gezegd dat daarom de pup herplaats moest worden, en ik vind het heel erg goed dat jullie hem een tehuis aanbieden, en dat jullie hulp zoeken!
Ik heb zelf ook altijd herplaatsbare honden die altijd van alles mankeren, en een hond die al zindelijk is bij vorige baasje is dat ook bij jou, kan hooguit dat door de stress af en toe een ongelukje gebeurt de eerste paar dagen, of dat ze wat stuk maken, hier heeft een hond een keer een stukje hoek van een kleed af gevreten hahaha.
Maar goed, ik heb dit voor je op geschreven, omdat ik denk dat je er wel wat mee kunt, en op basis van je verhaal, vraag.
Maandag komt de gedrachtstherapeut, die zal jullie vast nog meer vertellen, jullie kunnen begeleiden, en of dat hij/zij een andere aanpak heeft van verlatingsangst enzo.
Misschien dat je dingen ook al deed of wist, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Debby