Oogverkleuring bij een sluierstaart

Plaats hier al je vragen/opmerkingen over vissen.

Moderators: LenM, Plumeau

Oogverkleuring bij een sluierstaart

Postdoor Lieze op wo jul 28, 2010 23:44

De laatste weken kleurt het linkeroog van mijn zwarte sluierstaart erg oranje. :shock:
Kan iemand mij zeggen of dit normaal is en wel vaker voorkomt? Of dat ik me zorgen moet beginnen maken en naar de winkel moeten hollen voor druppeltjes en dergelijke?
Deze soort heeft ogen die er -letterlijk- nogal uitspringen, in vergelijking met andere sluierstaarten, moest dit feit van belang zijn.

Thanx anyway! ;)
Never to be silenced
Lieze
Speurneus
Speurneus

Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 19

Postdoor Diesel73 op do jul 29, 2010 12:09

Ogen die er nogal uitspringen en zwarte sluierstaart. Een Demekin dus ;) .

De oogverkleuring is niet normaal. Meestal is dit een ontsteking. Kan openspringen en genezen of naar binnen slaan en het is voor de vis fataal.
Zelf heb ik dit nooit bulletproof met medicijnen kunnen verhelpen. Ich wacht dus af.
You can chain me, you can torture me, you can destroy this body but you will NEVER imprison my mind.
Diesel73
Dierenforum verslaafde
Dierenforum verslaafde

Geslacht: Man
Leeftijd: 37

Postdoor Lieze op do jul 29, 2010 23:48

Wat doe ik dan nu het best? :(
Medicijnen halen? En hoezo openspringen... dat kan toch niet goed zijn aan een vissenoog? :shock:
Never to be silenced
Lieze
Speurneus
Speurneus

Postdoor Diesel73 op vr jul 30, 2010 10:16

Inderdaad 'openspringen'. Goed is dat natuurlijk voor het oogje niet, maar t'is een ontsteking en de etter moet 'ergens' heen.
Springt het open dan is het oogje wel permanent blind maar geneest het en blijft visje als het genezen is vrolijk en terug gezond rondzwemmen.
Slaat de infectie naar binnen dan is het helaas gedaan met het visje.

Ik heb het geprobeerd in het verleden met antibiot in een quarantainebak. Maar zoals ik al zei, lukte het niet altijd en ging visje toch even vaak dood als dat ik gewoon afwachtte en de natuur zijn ding liet doen. :(

Aan de andere kant zijn erbest een paar bij die helemaal geen behandeling kregen en die het toch gehaald hebben. Wel met 1 permanent blind oog, maar voor de rest volledig terug gezond. ;)
You can chain me, you can torture me, you can destroy this body but you will NEVER imprison my mind.
Diesel73
Dierenforum verslaafde
Dierenforum verslaafde

Postdoor Lieze op vr jul 30, 2010 12:30

Maar het vreemde is... de andere sluierstaart in mijn aquarium, een grote oranje -zonder uitpuilende ogen weliwaar- mankeert hélemaal niks! :shock:
Misschien is het toch een natuurlijke verkleuring? over het lichaam van de vis vinden momenteel immers ook verkleuringen plaats naar het oranje toe... zoals aan zijn kieuwen, zijn staart en een paar schubben aan de zijkanten.
En moest het toch een ontsteking zijn... hoelang duurt zo'n proces dan? Want dit hele verkleuringsgedoe is bij mijn vis toch al wéken bezig. :-s
Never to be silenced
Lieze
Speurneus
Speurneus

Postdoor Lieze op vr jul 30, 2010 15:38

Vervolg:

Ik ben bij de dierenwinkel langs geweest en daar gaven ze mij wat medicijnen mee in de vorm van druppels. In het ene pipet bevindt zich een roze vloeistof, in het andere blauwe. Dus kun je je voorstellen hoe bont mijn aquariumwater er nu uitziet. :)
De schubbenverkleuring is geheel normaal, maar de situatie met het vissenoog moet wél verzorgd worden. Alles zou te wijten zijn aan een bacteriële infectie. Nu fingers crossed dat alles terug goed komt [-o<
Never to be silenced
Lieze
Speurneus
Speurneus

Postdoor Diesel73 op za jul 31, 2010 8:39

Ik hoop met je mee ;) .
Diesel73
Dierenforum verslaafde
Dierenforum verslaafde

Keer terug naar Vissen