Misschien loop je zelf al een tijdje met het idee rond om een knaagdiertje aan te schaffen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar bedenkt je wel dat er aantal dingen zijn die je van tevoren goed moet overwegen.
- Bedenk je ten eerste goed wat je van een dier verwacht. Ben je op zoek naar een knaagdier dat het fijn vind om geknuffeld te worden of heb je liever een diertje dat wat meer op zichzelf is? Zoek dit van tevoren dan ook goed uit, het komt helaas vaak voor dat bepaalde dieren de stempel ‘’saai’’ of zelfs ‘’vals’’ krijgen opgedrukt omdat ze niet aan de verwachtingen van mensen voldoen. Realiseer je tevens ook dat een hoop knaagdieren nacht- of schemerdieren zijn. Dit wil zeggen dat deze dieren overdag slapen en tegen de schemer of zelfs pas tegen de nacht wakker worden. Verzamel voor de aanschaf van een huisdier dan ook voldoende informatie over het betreffende dier zodat je niet voor verassingen komt te staan.
- Veel knaagdieren leven van nature liever in groepen of kolonies. Wanneer dit het geval is dan is een dergelijk knaagdier simpelweg niet solitair te houden. Wanneer je dit wel zou doen dan wordt het dier erg eenzaam en ongelukkig. Tevens zijn er aanwijzingen dat een knaagdier dat solitair gehouden wordt eerder ziek zou worden omdat deze een verlaagd afweersysteem zou hebben. Besef je dus goed dat je waarschijnlijk direct 2 dieren zal moeten aanschaffen. Wanneer je toch de voorkeur hebt aan een enkel dier, zoek dan van tevoren uit welk dier wel solitair te houden is. (voorbeeld: een hamster is solitair te houden)
- Zoals bij alle dieren zijn ook knaagdieren volledig afhankelijk van mensen. Bedenk je van te voren dat ze iedere dag gevoerd moeten worden. Uiteraard moet een knaagdier altijd over vers water beschikken. Daarnaast dient de kooi minimaal 1 keer in de week verschoont te worden. Dit is niet iets om te verwaarlozen, bij (bijvoorbeeld) ratten kan het laten vervuilen van de kooi zelfs luchtwegen problemen opleveren. Vooral wanneer het knaagdiertje door een kind verzorgd dient te worden is dit iets om toezicht op te houden. Veel kinderen vinden een huisdiertje leuk, maar helaas is het dier na een tijdje een stuk minder interessant geworden. Bedenk je dan ook of je er zeker van bent dat je kind de verantwoording aankan, anders zal de verantwoording uiteindelijk toch op de ouder terechtkomen.
- Ook knaagdieren worden wel eens ziek, in dit geval is een bezoek aan de dierenarts geen overbodige luxe. Wanneer je een knaagdier hebt aangeschaft dien je er ook voor te zorgen wanneer hij/zij ziek is. Bedenk je dan ook van tevoren of je dit er voor over hebt, ook dierenartsrekeningen voor knaagdieren kunnen hoog oplopen.
- Ten slotte is het van belang dat je je toekomstige huisdier op de juiste plaats aanschaft. Denk bijvoorbeeld eerst aan een opvang, deze diertjes zijn allemaal opzoek naar een goed baasje. Daarnaast zijn er ook een hoop knaagdierfokkers die gezonde en leuke knaagdiertjes hebben. Adressen van een knaagdierenopvang of fokker bij jou in de buurt zijn op het internet makkelijk op te zoeken. Schaf bij voorkeur geen knaagdieren aan die afkomstig zijn van een dierenwinkel. Deze dieren worden daar vaak in slechte omstandigheden gehouden en er is helaas nog steeds veel sprake van doorgefokte dieren afkomstig van broodfokkers. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen, niet alle dierenwinkels handelen op deze wijze. Let bij de aanschaf van een knaagdier uit de dierenwinkel in ieder geval op de omstandigheden waarin hij wordt gehouden: het dier moet in een schoon verblijf gehouden worden,dient altijd beschikking te hebben over schoon water, dient voer te krijgen wat voor dit dier bestemd is en dient levendig en vooral niet schuw te zijn. Let daarnaast altijd op de vacht en de ogen van het dier, deze geven veel prijs over de gezondheid van het dier. De ogen horen helder te zijn en de vacht dient te glanzen. (troebele ogen en een doffe vacht wijst op een gezondheidstoestand die niet helemaal in orde is)
Ter extra informatie staan hieronder de gemiddelde levensverwachtingen van de bekendste knaagdieren opgesomd:
Gemiddelde leeftijden:
- Goudhamster 2-3 jaar (3 tot 3,5 is relatief veel voorkomend)
- Russische dwerghamster 1,5-3 jaar
- rat 2-3 jaar
- muis 1,5-2 jaar ( 3 jaar is tevens goed mogelijk)
- cavia 5-8 jaar
- konijn 5-8 jaar (10 jaar is redelijk vaak voorgekomen)
- degoe 5-8 jaar
- gerbil 3-4 jaar
- chinchilla 10-15 jaar (20 jaar is ook voorgekomen)

Dit is ook de reden dat ik nooit mijn dieren wegdoe zonder een koopcontract. Contactverlies heb je eigenlijk nooit op die manier. Je adres ligt altijd nog wel ergens in huis. Als mensen er niet meer voor kunnen zorgen, dan wil ik gewoon graag mijn dieren terug hebben. Dat is niet altijd praktisch, maar ik heb liever een kooitje meer staan (zoals ik nu heb moeten doen omdat een kerel niet meer in de groep past, mss wel blijvend??) dan dat mijn dieren in de opvang terecht komen. Ik weet niet of het mag, maar ik heb een